Terugkijken:

Zomergasten 25 juli 2021

‘Het verhaal van Van Iperen was feitelijk als een pleitnota, scherp als een column, en vrijwel alle fragmenten die ze toonde dienden als argumenten voor wat ze over wilde brengen: tussen dader en slachtoffer zit een groot grijs gebied. En in die grijze zone bevinden zich schuldige slachtoffers en onderworpen daders. Voor twijfel was weinig ruimte, net zo min als voor vertier.’ Rinskje Koelewijn, NRC Handelsblad

‘Janine Abbring zoekt ondertussen tevergeefs naar wat meer over de mens Van Iperen. Iets over haar moeilijke jeugd? Geen kans. Ook daar was Van Iperen duidelijk over, zoals ze de hele avond leek te weten wat ze wilde. En daarom verbaasde het Lips dus, haar twijfel aan alles. Het is alleen de kunst, zei ze meteen daarna, om af en toe toch stelling te nemen. Een paal te slaan waar mensen dan weer tegen aan kunnen schoppen. Ja, dát herkent Lips. En hij had trouwens nog best drie uur naar Van Iperen willen luisteren. Zonder twijfel.’ Han Lips, Het Parool

Roxane van Iperen blaast Zomergasten-kijkers omver.’ Roos Ravensbergen, Metro

‘De afsluiter was de trompettist Ibrahim Maalouf met het nummer Beiroet, een prachtige melancholische melodie die recht doet aan de avond. Roxane van Iperen heeft het ons niet makkelijk gemaakt met haar keuzes, maar dat doet ze voor zichzelf ook niet. Wat een strijdbare, veelzijdige vrouw, met een heldere blik en een scherpe pen. Een geweldig rolmodel voor jonge meiden. En voor mij eigenlijk ook.’ Karin van der Stoop, Sargasso

De beeldfragmenten die ze toonde waren vrijwel allemaal indringend, schrijnend en rauw tegelijk. Van Iperen is niet bepaald benauwd de diepte in te gaan en het beest in de ogen te kijken, waar het gaat om wat mensen elkaar aan kunnen doen. Vlijmscherp filerend dat slachtoffers uiteindelijk vaak zelf in beklaagdenbank terechtkomen, door toedoen van anderen, maar ook omdat ze zichzelf medeschuldig verklaren aan het hun aangedane geweld of verdriet.’ Renate van der Bas, Trouw

Roxane van Iperens bedrijf heet Pleitschrijver en dat is niet zomaar. De auteur en jurist, die onder andere bekend staat om haar puntige essays, de 4-mei Lezing van dit jaar en haar oorlogsboek ’t Hooge Nest, was naar Zomergasten gekomen om precies dat te doen: pleiten, maar dan op televisie, voor het bevragen van systemen waarin machthebbers en onderdrukten elkaar gevangenhouden, voor verzet en het koesteren van de waarheid en instituties. De indrukwekkende fragmenten die Van Iperen voor haar televisieavond had uitgekozen waren de uitroeptekens… Tegen het einde had ik behoefte aan troost. Die kregen we, onverwachts, van de weergaloze trompettist Ibrahim Maalouf.’ Yasmina Aboutaleb, de Volkskrant

‘‘Twijfel jij?’ wilde Abbring tegen het eind van de avond weten. Ze was omvergeblazen door de stelligheid waarmee Van Iperen over haar fragmenten had verteld. Ze twijfelde aan alles, zei Van Iperen. Maar deze avond en de fragmenten van haar keuze waren nou net niet willekeurig gekozen, en daarom was het een uitzonderlijk boeiende aflevering van Zomergasten. Met het beeldschone Beirut van trompettist Ibrahim Maalouf als prachtig slotakkoord.’ Rasit Elibol, De Groene Amsterdammer

Bekijk de hele uitzending op NPO Start.